Zamienniki cukru

Słodkie produktu

Tradycyjnie w kuchni

Biały cukier jest od wielu lat bardzo popularny w polskiej kuchni. Od pokoleń był używany, również do powideł czy produkcji dżemów. Biały cukier można również znaleźć w wielu produktach spożywczych jak płatki śniadaniowe, batony, przekąski, jogurty i desery, Cukier używany jest także jako środek konserwujący. Można go znaleźć teoretycznie tam, gdzie być go nie powinno. Wraz z rozwojem cywilizacji, mamy coraz większą wiedzę na temat żywienia, nas , naszych rodzin, naszych dzieci, Wiemy już, że cukier nie jest zdrowym rozwiązaniem. Potrzebne są zatem zamienniki cukru.

Też słodkie a zdrowsze

Istnieję wiele produktów, które równie jak cukier są słodkie a nawet bardziej. Pierwszym co można zaproponować jest miód. Produkt w 100% naturalny, mający także właściwości, które mogą pomóc zwiększyć odporność. Zalecany jest szczególnie dla dzieci, niezależnie od rodzaju. Kolejny produkt to słodzik. Dodaję się do posłodzenia mniejszą ilość niż cukru, przez co dostarcza mniejszą ilość węglowodanów – kalorii. Następny produkt to sorbitol, nie wymaga użycia dużej ilość, kilkakrotnie słodszy od cukru, jednak lepiej by dzieci nie używały go w dużych ilościach. Jest jeszcze mannitol, produkt kilkanaście razy słodszy niż biały cukier, ale podobnie jak w przypadku sorbitolu lepiej by dzieci używały innych substancji, preferowany miód.

Te produkty znajdują się w sklepach ekologicznych, tych ze zdrową żywnością, ale też w marketach, na półkach ze zdrową żywnością.

Na pewno warto wypróbować tego typu rozwiązania.

Cukier w naturze


Oprócz tych substancji, które wymienione są wyżej warto też zwrócić uwagę na naturalny cukier. Może to być na przykład fruktoza z owoców. Produkty, które mogą zastąpić cukier są zdrowsze od niego, ale też droższe, jednak na swoim zdrowiu i swoich bliskich nie wolno oszczędzać. Są również pomocne dla osób, które chciałyby stracić kilogramy, nadal można jeść czy pić słodkie ale ze zmniejszoną ilością kalorii.

Koniecznie trzeba wystrzegać się także pewnych produktów. Można tu wziąć pod uwagę wziąć syrop glukozowo-fruktozowy.  Jest tani dlatego często można go znaleźć w produktach. Jednak nie jest zdrowy, łatwo może dać nadwyżkę kaloryczną, przez co można przybrać na masie ciała. Może też przyczyniać się do dolegliwości układu pokarmowego, czy cukrzycy, co z kolei może być zagrożeniem zdrowia.

Dlatego właśnie niezmiernie ważne by czytać etykiety, i zwracać uwagę na skład, by był najlepiej jak najzdrowszy i jak najbardziej naturalny.

Food obraz autorstwa jcomp - www.freepik.com
Zamienniki cukru

Zamienniki cukru – jak to jest z tymi słodzikami?

Trend na zdrową dietę zapanował na dobre. Czy to z powodu chęci utraty nadmiaru tłuszczu, czy też poprawy kondycji i zdrowia, coraz więcej osób decyduje się na duże zmiany w swojej diecie. Jeszcze więcej z nas w prawdzie nie wprowadza radykalnych kroków, ale często zastanawia się, co właściwie ukryte jest w tych smakowitych przekąskach, po które tak chętnie sięgamy. Bogaty wybór produktów fit na sklepowych półkach znacznie ułatwia nam podjęcie tych lepszych decyzji. Jednak również w tym przypadku pojawiają się wątpliwości. Jak to jest naprawdę z tymi zdrowymi słodyczami? Czy one faktycznie są korzystne dla naszego organizmu, czy jest to sama chemia?

Jeszcze kilka lat temu terminem zdrowych batoników określało się przekąski oparte na suszonych daktylach, z dodatkami orzechów oraz gorzkiej czekolady. Teraz popularność zdobywają wszelkiego rodzaju przekąski z dodatkiem słodzików, które nierzadko nie ustępują smakiem i poziomem słodkości klasycznym słodkościom. Zamienniki cukru (https://www.bee.pl/t/zamienniki-cukru) najczęściej spotykane w produktach to:

  1. suszone owoce
  2. słodziki pochodzenia naturalnego
  3. syntetyczne słodziki.

Suszone owoce

Jest to grupa, która wzbudza najmniej wątpliwości. Czy jest zdrowa? Oczywiście! Czy trzeba na nią uważać? Jak najbardziej! Suszone owoce mają wiele witamin i minerałów, ale te same składniki można spotkać w owocach świeżych. Te zawierają jednocześnie znacznie mniej kalorii w przeliczeniu na 100 g produktu i są zdecydowanie bardziej sycące. Korzystajmy więc z zalet smakowych suszonych owoców, ale z głową. To naprawdę duża dawka cukrów prostych. Zjedzenie jako przekąski 100 g rodzynek dostarczy nam tyle samo cukrów, co cała tabliczka czekolady! Traktujmy je zatem jako dodatek i zwracajmy uwagę na to, ile ich spożywamy. Są takie małe i smaczne, że niestety łatwo je przedawkować.

Słodziki pochodzenia naturalnego

Te zamienniki cukru należą do szczególnie lubianych i polecanych przez zwolenników zdrowych i naturalnych diet. Należą one do środków nieprzetworzonych, a zdecydowana większość z nich nie dostarcza kalorii lub dostarcza ich znacznie mniej niż zwykły cukier. Co najważniejsze jednak, nie podwyższają one poziomu cukru w organizmie. Dzieje się tak dlatego, że substancje te zwyczajnie nie są trawione w naszym organizmie. Do grupy tej zalicza się glikozydy stewiolowe, erytrytol, ksylitol oraz maltitol.

Syntetyczne słodziki

Do najpopularniejszych słodzików syntetycznych zalicza się aspartam i acesulfam K. To w ich przypadku rozpoczyna się prawdziwy spór i mnóstwo wątpliwości. Czy słusznie? Prawdą jest, że są to środki w pełni syntetyczne i z naturą nie mają nic wspólnego. Czy to oznacza jednak, że są złe? Wszystkie tego rodzaju produkty są dokładnie przebadane. W wielu badaniach wykazano ich bezpieczeństwo. Określono dokładne dawki, które spożyte w ciągu dnia nie przyniosą żadnych szkodliwych efektów. Dawki te są wielokrotnie większe niż te, które można spotkać w słodzonych nimi produktach. Zatem TAK – również syntetyczne słodziki są dozwolone w zdrowej diecie, o ile oczywiście nie powodują np. dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Pamiętajmy bowiem, że każdy organizm jest inny i inaczej reaguje na nieznane substancje.

Food obraz autorstwa freepik - www.freepik.com
Zamienniki cukru

Naturalne zamienniki cukru – zadbajmy o zdrowie

Cukier jest jedną z najbardziej uzależniających substancji na świecie. Spożywamy go zdecydowanie za dużo. W różnego rodzaju przetworzonych produktach cukier przemycany jest w ogromnych ilościach. Nawet tak niepozorne produkty jak ketchup, jogurt naturalny oraz wody smakowe zawierają cukier. Jego nadmiar w diecie prowadzi nie tylko do otyłości, ale także do wielu schorzeń zdrowotnych.

Zamienniki cukru – zdrowsza alternatywa

Wiele osób nie wyobraża sobie porannej kawy czy herbaty bez cukru. Istnieją jednak zdrowe zamienniki cukru (https://www.bee.pl/t/zamienniki-cukru). Do najpopularniejszych z nich zalicza się:

  • Erytrol – jest to zamiennik cukru pozyskiwany na bazie fermentacji drożdży. Charakteryzuje się tym, że posiada zerowy indeks glikemiczny i nie dostarcza do naszego organizmu kalorii. Nasz organizm go nie metabolizuje, zatem służy wyłącznie dosłodzeniu. Mogą go bezpiecznie używać osoby chore na cukrzycę oraz osoby będące na diecie redukcyjnej. W smaku jest zbliżony do cukru. Jest tylko odrobinę mniej słodki. Można nim słodzić, używać go do przetworów, deserów, czy ciast.
  • Ksylitol – tzw. cukier brzozowy. Jak sama nazwa wskazuje, pozyskiwany jest z kory brzozy. Ma niewielką ilość kalorii i jest metabolizowany z niewielkim udziałem insuliny. Co ciekawe, jego stosowanie przeciwdziała próchnicy i pomaga w leczeniu zakażeń jamy ustnej. Podobnie jak erytrol może być wykorzystywany do robienia domowych przetworów.
  • Stewia – jest to zamiennik cukru, który, w przeciwieństwie do powyższych jest zdecydowanie bardziej słodki. Ma charakterystyczny smak, przez co ma zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Występuje w postaci słodziku, pudru lub syropu. Ma zerowy indeks glikemiczny. Dostarcza do organizmu witamin i minerałów oraz może być stosowana pomocniczo w leczeniu nadciśnienia oraz wykazuje działanie moczopędne.
  • Miód – to także dobra alternatywa dla cukru, głównie biorąc pod uwagę bogactwo witamin, minerałów oraz mikro i makroelementów. Warto jednak pamiętać, że miód jest wysokokaloryczny, zatem powinniśmy stosować go z umiarem. Nie jest wskazany dla osób chorych na cukrzycę. Należy też pamiętać, że dodając miód do gorących napojów zabijamy jego główne składniki odżywcze.

Oprócz wyżej wspomnianych zamienników cukru można też zastosować:

  • syrop daktylowy;
  • syrop z agawy;
  • syrop klonowy;
  • słód ryżowy bądź jęczmienny;
  • lukrecję;

Do słodzenia koktajli zamiast cukru możemy wykorzystać także suszone owoce, a także banany czy ananasa. Najważniejsze jest, by zrezygnować ze zwykłego cukru. Po jego odstawieniu w pierwszych dniach mogą pojawić się objawy odstawienne, takie jak bóle głowy, czy nerwowość. Są one zjawiskiem normalnym i po kilku dniach z reguły mijają. 

Flowers obraz autorstwa rawpixel.com - www.freepik.com