Cukier jest jedną z najbardziej uzależniających substancji na świecie. Spożywamy go zdecydowanie za dużo. W różnego rodzaju przetworzonych produktach cukier przemycany jest w ogromnych ilościach. Nawet tak niepozorne produkty jak ketchup, jogurt naturalny oraz wody smakowe zawierają cukier. Jego nadmiar w diecie prowadzi nie tylko do otyłości, ale także do wielu schorzeń zdrowotnych.

Zamienniki cukru – zdrowsza alternatywa

Wiele osób nie wyobraża sobie porannej kawy czy herbaty bez cukru. Istnieją jednak zdrowe zamienniki cukru (https://www.bee.pl/t/zamienniki-cukru). Do najpopularniejszych z nich zalicza się:

  • Erytrol – jest to zamiennik cukru pozyskiwany na bazie fermentacji drożdży. Charakteryzuje się tym, że posiada zerowy indeks glikemiczny i nie dostarcza do naszego organizmu kalorii. Nasz organizm go nie metabolizuje, zatem służy wyłącznie dosłodzeniu. Mogą go bezpiecznie używać osoby chore na cukrzycę oraz osoby będące na diecie redukcyjnej. W smaku jest zbliżony do cukru. Jest tylko odrobinę mniej słodki. Można nim słodzić, używać go do przetworów, deserów, czy ciast.
  • Ksylitol – tzw. cukier brzozowy. Jak sama nazwa wskazuje, pozyskiwany jest z kory brzozy. Ma niewielką ilość kalorii i jest metabolizowany z niewielkim udziałem insuliny. Co ciekawe, jego stosowanie przeciwdziała próchnicy i pomaga w leczeniu zakażeń jamy ustnej. Podobnie jak erytrol może być wykorzystywany do robienia domowych przetworów.
  • Stewia – jest to zamiennik cukru, który, w przeciwieństwie do powyższych jest zdecydowanie bardziej słodki. Ma charakterystyczny smak, przez co ma zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Występuje w postaci słodziku, pudru lub syropu. Ma zerowy indeks glikemiczny. Dostarcza do organizmu witamin i minerałów oraz może być stosowana pomocniczo w leczeniu nadciśnienia oraz wykazuje działanie moczopędne.
  • Miód – to także dobra alternatywa dla cukru, głównie biorąc pod uwagę bogactwo witamin, minerałów oraz mikro i makroelementów. Warto jednak pamiętać, że miód jest wysokokaloryczny, zatem powinniśmy stosować go z umiarem. Nie jest wskazany dla osób chorych na cukrzycę. Należy też pamiętać, że dodając miód do gorących napojów zabijamy jego główne składniki odżywcze.

Oprócz wyżej wspomnianych zamienników cukru można też zastosować:

  • syrop daktylowy;
  • syrop z agawy;
  • syrop klonowy;
  • słód ryżowy bądź jęczmienny;
  • lukrecję;

Do słodzenia koktajli zamiast cukru możemy wykorzystać także suszone owoce, a także banany czy ananasa. Najważniejsze jest, by zrezygnować ze zwykłego cukru. Po jego odstawieniu w pierwszych dniach mogą pojawić się objawy odstawienne, takie jak bóle głowy, czy nerwowość. Są one zjawiskiem normalnym i po kilku dniach z reguły mijają. 

Flowers obraz autorstwa rawpixel.com - www.freepik.com