Trend na zdrową dietę zapanował na dobre. Czy to z powodu chęci utraty nadmiaru tłuszczu, czy też poprawy kondycji i zdrowia, coraz więcej osób decyduje się na duże zmiany w swojej diecie. Jeszcze więcej z nas w prawdzie nie wprowadza radykalnych kroków, ale często zastanawia się, co właściwie ukryte jest w tych smakowitych przekąskach, po które tak chętnie sięgamy. Bogaty wybór produktów fit na sklepowych półkach znacznie ułatwia nam podjęcie tych lepszych decyzji. Jednak również w tym przypadku pojawiają się wątpliwości. Jak to jest naprawdę z tymi zdrowymi słodyczami? Czy one faktycznie są korzystne dla naszego organizmu, czy jest to sama chemia?

Jeszcze kilka lat temu terminem zdrowych batoników określało się przekąski oparte na suszonych daktylach, z dodatkami orzechów oraz gorzkiej czekolady. Teraz popularność zdobywają wszelkiego rodzaju przekąski z dodatkiem słodzików, które nierzadko nie ustępują smakiem i poziomem słodkości klasycznym słodkościom. Zamienniki cukru (https://www.bee.pl/t/zamienniki-cukru) najczęściej spotykane w produktach to:

  1. suszone owoce
  2. słodziki pochodzenia naturalnego
  3. syntetyczne słodziki.

Suszone owoce

Jest to grupa, która wzbudza najmniej wątpliwości. Czy jest zdrowa? Oczywiście! Czy trzeba na nią uważać? Jak najbardziej! Suszone owoce mają wiele witamin i minerałów, ale te same składniki można spotkać w owocach świeżych. Te zawierają jednocześnie znacznie mniej kalorii w przeliczeniu na 100 g produktu i są zdecydowanie bardziej sycące. Korzystajmy więc z zalet smakowych suszonych owoców, ale z głową. To naprawdę duża dawka cukrów prostych. Zjedzenie jako przekąski 100 g rodzynek dostarczy nam tyle samo cukrów, co cała tabliczka czekolady! Traktujmy je zatem jako dodatek i zwracajmy uwagę na to, ile ich spożywamy. Są takie małe i smaczne, że niestety łatwo je przedawkować.

Słodziki pochodzenia naturalnego

Te zamienniki cukru należą do szczególnie lubianych i polecanych przez zwolenników zdrowych i naturalnych diet. Należą one do środków nieprzetworzonych, a zdecydowana większość z nich nie dostarcza kalorii lub dostarcza ich znacznie mniej niż zwykły cukier. Co najważniejsze jednak, nie podwyższają one poziomu cukru w organizmie. Dzieje się tak dlatego, że substancje te zwyczajnie nie są trawione w naszym organizmie. Do grupy tej zalicza się glikozydy stewiolowe, erytrytol, ksylitol oraz maltitol.

Syntetyczne słodziki

Do najpopularniejszych słodzików syntetycznych zalicza się aspartam i acesulfam K. To w ich przypadku rozpoczyna się prawdziwy spór i mnóstwo wątpliwości. Czy słusznie? Prawdą jest, że są to środki w pełni syntetyczne i z naturą nie mają nic wspólnego. Czy to oznacza jednak, że są złe? Wszystkie tego rodzaju produkty są dokładnie przebadane. W wielu badaniach wykazano ich bezpieczeństwo. Określono dokładne dawki, które spożyte w ciągu dnia nie przyniosą żadnych szkodliwych efektów. Dawki te są wielokrotnie większe niż te, które można spotkać w słodzonych nimi produktach. Zatem TAK – również syntetyczne słodziki są dozwolone w zdrowej diecie, o ile oczywiście nie powodują np. dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Pamiętajmy bowiem, że każdy organizm jest inny i inaczej reaguje na nieznane substancje.

Food obraz autorstwa freepik - www.freepik.com